Introduktion

I middelalderen troede man, at der var tre verdensdele: Afrika, Asien og Europa. Bibelen fortalte om Syndfloden og Noahs ark. Efter Syndfloden skulle Jorden igen befolkes. Det skulle Noahs tre sønner sørge for. Kam i Afrika, Sem i Asien og Jafet i Europa. I middelalderens verdensbillede var der ikke én af de tre dele af verden, der var bedre eller mere udviklet end de andre.

Det ændrede sig i perioden omkring 1500-tallet, hvor Europa satte sig selv i centrum. Det skete fx ved opdagelses- og erobringstogter, hvor europæerne gjorde store dele af verden til europæiske kolonier.

I dag hører vi stadig nogle gange påstande om, at Europa er den bedst eller mest udviklede del af verden. Det er en mere end 500 år gammel forestilling, der stammer fra den periode, hvor europæerne begyndte at dominere verden. Europæerne mente, at de havde ret til at tage andre områder i verden. Europæisk kunst og kultur var noget særligt. Selv om der opstod splittelser i den kristne kirke, mente man, at kristendommen stadig skulle udbredes til hele verden. (gyldendal.dk)


OPGAVER

Måske har du hørt om Christoffer Columbus før?
Måske ved du et eller andet i forvejen om opdagelsen af Amerika, eller om nogle af alle de andre opdagelsesrejsende der sejlede rundt på verdenshavene i 1400-1500 tallet?

I denne opgave skal du gå ind på den interaktive tavle og skrive de ting ned du i forvejen ved om emnet. Det du skal gøre er at:

1. Læse teksten ovenfor
2. Klikke på ExplainEverything-linket ved siden af denne tekst
3. Log ind på SkoleTube med dit UNI-Login
4. Skriv hvad du i forvejen ved om emnet på tavlen

VIGTIGT!
Regler for god opførsel er OGSÅ gældende inde på Explain-tavlen.
Det betyder at man ikke tegner hen over andres tekst, indsætter mærkelige billeder, skriver noget useriøst. 

Christoffer Columbus

Mennesker har altid været nysgerrige. Lige siden tidernes morgen har folk rejst omkring for at handle og bytte varer. På rejserne blev der også opdaget nye områder.

Omkring år 1490 sejlede søfolk fra Europa langs Afrikas kyst for at finde nye handelsruter til Indien. I 1492 satte den kendte spanske opdagelsesrejsende Christoffer Columbus sejl mod vest, og sammen med resten af sin flåde kom han frem til kysten langs Cuba. Her troede Columbus, at han havde fundet en ny søvej til Indien. Senere blev Columbus’ rejse kaldt for mødet med den nye verden. Snart nåede han nemlig frem til det helt ukendte kontinent Amerika. På dette tidspunkt troede Columbus dog, at han havde fundet Indien. Derfor kaldte han folket i området for indianere.

I tiden efter Columbus’ rejse var der flere andre folk fra Europa, der sejlede til Nord-, Mellem- og Sydamerika. Her opdagede de, at de indfødte, der boede i områderne, havde mægtige riger. For at få del i de indfødtes rigdomme dannede europæerne kolonier i mange af områderne. Det vil sige, at de bekæmpede de indfødte og overtog magten. Kampene førte til et blodigt opgør, der kostede tusindvis af liv blandt de indfødte mayaer, aztekere, og inkaer. (clioonline.dk)

Christoffer Columbus forlod den spanske havn Palos de la Frontera i august 1492. Med en flåde på tre skibe ville han prøve at finde en ny søvej til Asien

Columbus’ første møde med den nye verden

Opgaver

1. Se videoen øverst om Columbus’ opdagelser
2. Læs teksten
3. Klik på “Test din viden” og tag Columbus-quizzen

Diskuter disse spørgsmål (grupper af 2-4)
1. Hvorfor rejste Columbus mod vest for at nå Indien?
2. Hvor langt er der rundt om jorden, hvor langt troede Columbus der var?

Start med at diskutere hvad I tror, hvad jeres umiddelbare svar er. Skriv det ned i et dokument.

Brug computer og internet til at finde mulige årsager og svar på spørgsmålene. Skriv ned.
Opsamling på klassen

Overblik over opdagelser 

Nye opdagelser

Efter Columbus opdagede de amerikanske kontinenter, og viste at man godt kunne sejle mod vest over Atlanterhavet, satte det gang i en hel bølge af nye opdagelsesrejser. Gå på opdagelse i tidslinjen og bliv klogere på de store opdagelsesrejsende der gik i Columbus’ fodspor.

Opgaver

1. Klik på tidslinjen og dan dig et overblik over opdagelser 
2. Tag “Test din viden”-quizzen 
3. Dig som opdager:

Forestil dig at du er sømand i 1493, da Columbus kommer hjem fra sin første sørejse og viser hvad han har fundet. Det lyder rigtig spændende og du tænker at hvis Columbus kan, så kan du også!
1. Du skal skrive et indlæg i din dagbog (200-400 ord)
2. Beskriv dine planer, hvad du forestiller dig at finde, hvorfor du gerne vil afsted
(Brug fantasien! Hvilke grunde har du til at sejle afsted?)
3. Husk at du skal forestille dig at være sømand i 1493 og at du tror verden ser nogenlunde ud som på kortet her.

Erobring af de indfødtes land

Aztekerne

I 1519 kom den spanske hærfører Hernán Cortés til aztekernes land. Han havde hørt om riget og var kommet for at kolonisere landet. Han ville altså have magten over området. Med sig havde han en hel hær af soldater. Hæren havde langt bedre våben end aztekerne, som derfor blev brutalt myrdet. Cortés fik desuden hjælp fra folket i nabobyerne. Her var mange nemlig utilfredse med, at aztekerne havde fået så meget magt. De vidste ikke, at Cortés senere ville kræve magten over deres områder også. (clioonline.dk)

Inkaerne

Den spanske erobrer og hærfører Francisco Pizarro opdagede Inkariget i 1532. Han havde fået tilladelse af den spanske konge til at kolonisere landet. På det tidspunkt var inkafolket svage af sygdom. Mange var også sårede efter borgerkrigen. Derfor var det ret nemt for Pizarro at erobre deres land. Han fik desuden hjælp fra nogle af de inkafolk, som ikke ville være en del af riget. I 1572 blev den sidste inkaby erobret, og Inkarigets tid var slut. (clioonline.dk)

Opgaver

1. del klassen op i 6 grupper, hvor 3 af dem skal undersøge inkariget, og den anden halvdel skal undersøge aztekerriget.
2. Forestil jer at Spanien hverken havde erobret inka- eller aztekerriget.
3. Hvordan ville de ligge på et verdenskort i dag, og hvilke lande ville de være i stedet for / ligge ved siden af?

Spanske og portugisiske kolonier i 1790
Blå områder er spansk territorium
Grønne områder er portugisisk territorium